Recentelijk bezocht ik – samen met Zaankanter Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing – de VVV-vestigingen van de provincie Zeeland (VVV Zeeland). We waren er om te kijken naar nieuwe concepten op het gebied van fysieke VVV-dienstverlening. De Zeeuwse locaties waren een lust voor het oog en andere zintuigen. Ze ademen ‘Zeeland’, storytelling en storyshowcasing ten top, inclusief de Zeeuwse knop en Zeeuwse babbelaars. Het bezoek aan Zeeland was opnieuw een stimulans om bij ons in de Zaanstreek nog voortvarender aan de slag te gaan met het vertellen van ons eigen bijzondere Zaanse verhaal. Dat doen we natuurlijk al, maar het kan nog veel meer en veel beter.

 

De gedachte dat de Zaanse Schans daar een belangrijke scharnier rol in kan spelen is niet nieuw, maar de tijd is rijp om spijkers met koppen te gaan slaan. Uiteraard moeten we dan wel goed naar doelgroepen blijven kijken, met een buitenlandse gast op de schans communiceer je nu eenmaal anders dan met een binnenlandse bezoeker. Maar voor alle doelgroepen geldt dat de beleving en het verhaal van de Zaanse Schans ook op andere plekken in de Zaanstreek kan terugkomen. Dat kan onder andere met een boottocht vanaf de Schans door het Westzijdersveld of met de nieuwe veerdienst via de Zaan naar het Zaanboulevard-gebied van Wormer en Wormerveer. Met de spreidingsopgave die we op de Schans hebben, worden we ook steeds meer genoodzaakt om de ‘Schans’-beleving ook op andere plekken in de Zaanstreek aan te bieden. In een van mijn eerdere columns sprak ik over het idee van het plaatsen van visuals van de huidige molens en Zaanse huisjes van de Zaanse Schans op de oorspronkelijke locaties. Dat kan een leuke fiets- of wandeltocht opleveren, waarmee bewoners en bezoekers een extra Zaanstreek-beleving kunnen bieden. Dit idee zou onderdeel moeten zijn van het opkalefateren van de openbare ruimte in de Zaanstreek terwijl we tegelijkertijd aansluiting vinden bij ons Zaans DNA. Hoe bijzonder zou het zijn als onze VVV-vestigingen een typische Zaanse uitstraling krijgen waar je de Zaanstreek voelt, ruikt en beleeft en waar je streekproducten kunt krijgen, zoals Zaanse mosterd, Zaanse Mayonaise en Zaanse chocola van de Euforij.

 

Lex Kruijver
Directeur Marketing Zaanstreek