Eind vorig jaar was het er dan eindelijk: NS station Zaanse Schans! Voor velen een heugelijk feit, niet in de laatste plaats voor Marketing Zaanstreek. De Zaanse Schans is een sterk merk, een icoon voor de Zaanstreek, waar we als regio nog veel meer van kunnen profiteren, en dat hoeft zich niet te beperken tot de huidige geografische grenzen van de Schans.

 

Nu het station de naam draagt van een de grootste dagattracties van Nederland, moet het station ook de uitstraling van de Zaanse Schans krijgen. Voor bezoekers moet de belevenis al beginnen op het moment dat ze uit te trein stappen. Dat gebeurt o.a. in de 2e vestiging van Zuivere Koffie, de belevenisvolle koffiezaak Jemuel Lampe. Naast koffie en versnaperingen worden bezoekers ook de weg gewezen naar de Zaanse Schans en naar andere bezienswaardigheden in de buurt.

 

Stichting de Zaanse Schans en Marketing Zaanstreek doen zelf ook een duit in het zakje door de megabanner op de cacaofabriek tegenover station Zaanse Schans te vervangen door een spiksplinternieuwe. De loop- fiets- of tuk tuk-route vanaf het station naar de Zaanse Schans zou een lange Zaanse Schans ‘opwarm’-belevenis moeten worden. Met prachtige beelden van vroeger, o.a. van het vervoer van huizen en molens naar de Schans, vertellen we het verhaal van dit bijzondere stukje Zaanstreek.

 

Buiten de corridor Zaanse Schans naar station Zaanse Schans, zijn er nog meer verhalen te bedenken en te visualiseren om de Schans met andere plekken in de Zaanstreek te verbinden.

 

Zo zou het mooi zijn als we op de oorspronkelijke locaties van de molens en de huizen die nu op de Schans staan, afbeeldingen plaatsen. Ter illustratie, volgens de Molendatabase heeft de Gekroonde Poelenburg heeft oorspronkelijk ten noorden van het Weerpad, in de buurt van de Meidoornstraat gestaan. Als we op die plek – de molenkenners weten de plek vast precies – een groot schilderij, foto of kunstwerk neerzetten met het verhaal van de molen erbij, creëren we iets bijzonders gebruikmakend van ons icoon de Zaanse Schans. Als we dit op meerdere plekken in de Zaanstreek kunnen realiseren, hebben we er een prachtige toeristische trekker bij, die bovendien de inwoners ‘groos’ maakt op de Zaanstreek. Daarmee slaan we twee vliegen in een klap!

 

Lex Kruijver
Marketing Zaanstreek