Met 1,9 miljoen bezoeken per jaar (met uitschieters van 15.000 bezoekers per dag!) is de Zaanse Schans een toeristische trekker van formaat waar alle Zaankanters apetrots op kunnen zijn. Waarom is de Zaanse Schans zo in trek bij bezoekers uit binnen- en buitenland? Het geheim schuilt in het verhaal dat verteld wordt op de Schans, over hoe het Zaanse leven vroeger was.

 

Als we ook op andere plekken toeristische successen willen behalen, dan zullen we daar verhalen moeten vertellen die mensen graag willen zien en horen. Vanuit dat startpunt nam Marketing Zaanstreek onlangs het initiatief om samen met partners in de stad de HEMbrugsafari en Monetsafari te ontwikkelen. Deze toeristische producten vormen tezamen met de vorig jaar door Stichting Festival Industriecultuur ontwikkelde Zaansafari en de al langer bestaande HAVENsafari (Amsterdamse havengebied & Hembrugterrein) een toeristisch kwartet met succespotentie. Volgend jaar moet daar de Cacaosafari naar Wormer en Wormerveer nog bijkomen.

 

De capaciteit van de safari’s gaat bij lange na niet de bezoekaantallen van de Zaanse Schans bereiken. Dat hoeft ook niet, we streven vooral naar een kwalitatieve uitbreiding en duurzame versterking van het toeristisch product in de Zaanstreek. De safari’s hebben daarbij meerdere functies. Ze stellen ons allereerst in staat om de verschillende Zaanse verhalen via een concreet product voor het voetlicht te brengen. De safari’s zijn ‘hapklare’ toeristische producten die met een mooie strik eromheen vooraan in de Zaanse toeristische etalage liggen. ‘Koop nu’ staat er op het bord in de etalage.

 

De safari’s stellen ons tevens in staat om de verschillende ‘verhalengebieden’ van de Zaanstreek fysiek met elkaar te verbinden. Dat kan primair via de Zaan, waarbij de Zaanboot en Zaanhopper de Zaanse safari’s nog leuker en onderscheidender maken. Naast de boot kunnen safaribezoekers ook kiezen voor de fiets van Zaanse Schans Bike Rent van Anette Gnodde, Segway aan de Zaan van Ilse Hofstee of de tuk-tuk van Silvano Montroos. Met de Zaanse Schans als scharnier, zijn de verschillende safari’s aan elkaar te knopen die op termijn ook tot meerdaags verblijf in de streek moeten leiden.

 

De safari’s zijn ook de kapstok voor verdere diversificatie en productontwikkeling. De safari’s zetten vooral in op beleving en vertellen het verhaal in vogelvlucht. Met een safari-‘plusproduct’ kan een variant worden aangeboden voor mensen die meer willen weten over het verhaal. Bij de Monetsafari bestaat die variant al, en ook het HEMbrugsafari biedt die variant aan voor groepen. Ook kunnen we denken aan speciale safari’s voor kinderen, bedrijven en scholen. In het verlengde van de Zaansafari, Cacaosafari en de HAVENsafaris kunnen speciale expedities bij o.a. Tate & Lyle, De Euforei, Holland Jachtbouw en Duyvis worden ontwikkeld. Bij diversificatie kunnen we de safarimerken gebruiken voor producten als chocola, kaas en zeep. Maar ook (kinder)boeken, ansichtkaarten en sleeves.

 

Last but not least kunnen we met de safari’s partijen uit de stad met elkaar verbinden. Bij de vier safari’s die nu in de Zaanse etalage liggen (HAVENsafari tellen we voor het gemak even mee) zijn meerdere verschillende toeristische, culturele en horecapartijen betrokken. Co-creatie en co-uitvoering gaan hand in hand bij de safari’s.

 

De doorontwikkeling van de safari’s moeten een positieve boost gaan geven aan het toeristische imago van de Zaanstreek en de trots van de Zaankanters.