Jan Hovers begon in 1980 bij de KRO en heeft daar jaren gewerkt als programmamaker/regisseur en uitvoerend producent. De laatste 4 jaar van zijn omroeptijd zat hij als eindredacteur bij de NCRV “Ik heb bij de publieke omroep alles gedaan wat je kon doen.” In 2002 maakt Jan zijn overstap naar de Museumwereld. Als hoofd presentatie en educatie bij Amsterdam Museum en Anne Frank Stichting, is hij vervolgens directeur geworden van het Airborne Museum in Oosterbeek bij Arnhem. “Ruim 4 jaar later maakte ik de overstap naar het Zaans Museum.”

 

Jan werkt nu een kleine anderhalf jaar als directeur bij het Zaans Museum en heeft onlangs twee locaties op de Zaanse Schans geopend, namelijk het Wevershuis en de Kuiperij. Binnenkort volgt het Jisperhuisje. Hij geniet wanneer hij een rondje loopt over de Zaanse Schans “Ik moet mezelf wel eens knijpen om te beseffen wat een voorrecht het is om op zo’n mooi stukje Nederland te werken. ” Vooral de stille plekjes zoals het bewonerswijkje waar de kippetjes rondlopen zijn favoriet bij Jan. “Ik vind het fantastisch om op een plek te werken, waar mensen van over de hele wereld naar toe komen en hun gezichten te zien hoe zij de Schans ervaren. Waarvan wij nog wel eens het uitzicht als vanzelfsprekend zijn gaan zien. ”

 

Jan ziet zichzelf als een echt museummens en voelt zich bevoorrecht dat het Zaans Museum de collectie van de Zaanstreek mag beheren  “Het is geweldig om met het museum op een plek temidden van al dat erfgoed te zitten, tussen de huisjes tot de molens. Dat maakt dat het niet zomaar een streekmuseum is. De geschiedenis van deze streek is zo ontzettend boeiend en er moet nog zoveel verteld worden. Aan zoveel objecten hier in het museum, kleven bijzondere verhalen. Het Zaans Museum kan een mooie rol spelen in het inspireren van bezoekers en hen te informeren over waar men loopt, wat voor huizen ze zien en wat voor mensen hier vroeger woonden.”

 

Ingewikkeld zijn soms de diverse belangen op de Zaanse Schans “het is een uitdaging om te kijken hoe we vanuit een gemeenschappelijk belang kunnen samenwerken.” In de anderhalf jaar dat Jan hier nu is, ziet hij al veel goede ontwikkelingen “Ondanks dat het belang van de één niet die van de ander hoeft te zijn. Als je het gemeenschappelijk belang als uitgangspunt weet te grijpen, kunnen we samen prachtige dingen maken en dat doen we ook.”

 

Voor Jan zijn er het afgelopen jaar toch wel twee hoogtepunten “Eén was dat we het schilderij van Claude Monet hebben weten te verwerven en dat we er een mooie presentatie van hebben gemaakt. Ten tweede was er de opening van het Wevershuis en de heropening van de Kuiperij.” Veel collega’s en bewoners van de Zaanse Schans kwamen een kijkje nemen “Er waren ook mensen bij die hier al jaren werken, maar nog nooit in het museum waren geweest.” Jan voelde zich daarom extra trots dat de mensen konden zien wat de rol van het museum nou precies is. “Het museum is dienstverlenend en wil het verhaal van de schans beter over het voetlicht brengen.”

 

De toekomst anno 2030 ziet er volgens Jan rooskleurig uit “de schans is als een diamant, zoveel verschillende facetten. De authenticiteit van het verhaal en het feit dat er gewoond en gewerkt wordt. Ik denk dat we gezamenlijk moeten blijven kijken hoe we die veelzijdigheid in stand houden of verder kunnen uitbreiden.” Jan gelooft sterk in de bestaande combinatie van erfgoed, molens, ambachten, ondernemers en het feit dat iedereen bijdraagt aan het gezamenlijke verhaal. Wel is Jan van mening dat het verhaal van de Zaanse Schans nog beter zichtbaar kan worden gemaakt en daar ziet hij specifiek een rol in voor het museum. “Er kunnen best nog wat stappen gezet worden in het begrip beleving en infrastructuur, maar dit zijn zaken die met gezond verstand zijn op te lossen. Als je maar wel altijd voor ogen blijft houden wat de Zaanse Schans zo bijzonder maakt.” Jan sluit af met een gouden tip “Behoud het goede, gooi nooit je oude schoenen weg en kijk met name hoe je de kracht van het verhaal van de Zaanse Schans nog zichtbaarder kunt maken.”