Het hebben van een winkel op de Zaanse Schans betekent dat er niet alleen Nederlanders langs de kassa komen en dat vindt Jordy Erdtsieck een toevoeging. Wekelijks krijgt hij de hele wereld aan zijn toonbank voorbij “Grappig vind ik om te merken dat mensen, ongeacht hun afkomst zich vrijwel allemaal op dezelfde manier gedragen.” Dit kan leuk zijn, maar soms ook helemaal niet vindt Jordy. “Mensen zitten overal aan of gooien ongezien spullen in een hoek. Je wilt niet weten wat we hier soms meemaken.”

 

Vooral op drukke hoogseizoen dagen gebeuren de gekste dingen in de winkel vertelt Jordy “Ik heb wel eens meegemaakt dat een Indische dame geleund stond tegen onze toonbank, om vervolgens in de winkel te plassen. De vrouw is gelijk de winkel uitgezet. Ik ben nog op zoek gegaan naar haar familie, maar tevergeefs.” Ook komen er soms vreemde vragen voorbij “Een man vroeg of ik alle lichten in de winkel wilde uitdoen, zodat hij een lampje kon testen. Of mensen die in de winkel plotseling een kleedje neerleggen, schoenen uittrekken en gaan bidden.” Het zijn soms lastige situaties bekent Jordy vooral als het druk is.

 

In de 7 jaar heeft Jordy een verandering gezien in het toerisme “Vroeger besteedde de rijke Chinezen hier heel veel en kochten spulletjes om in hun eigen land uit te delen. Tegenwoordig kopen toeristen bijna geen souvenirs meer boven de €10,- en is het zelfs zo dat de Chinezen wegens de corruptie bijna niets meer uitgeven. Veel kopen vandaag de dag meer het kleine spul, zoals magneten en sleutelhangers.” Dus hoe de toekomst er in 2030 uit komt te zien vindt Jordy lastig. “Het is altijd een beetje koffiedik kijken. Aan de ene kant klinkt het niet ver weg 2030, maar aan de andere kant kan er heel veel gebeuren in 13 jaar. Er zijn genoeg mooie voorspellingen voor Nederland hoe het toerisme gaat groeien. Maar er moeten maar een paar rare dingen in de wereld gebeuren en het is allemaal klaar natuurlijk.” Toch hoopt Jordy dat er een mooie groei komt met goed publiek.

 

Op de vraag welk verbeterpunt er nog is voor de Zaanse Schans antwoordt Jordy de communicatie “Als iedereen hier op de Zaanse Schans iets meer begrip voor elkaar zouden kunnen tonen, zou het er stuk beter uit kunnen zien. Dit geldt zowel voor de ondernemers als voor de stichting. Er is wel eens wederzijds begrip wat er ontbreekt. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde belang, alleen de weg er naar toe botst nog wel eens.”